lauantai 19. marraskuuta 2011

LEGGIT 2011

Tasan viikko sitten lauantaina klo 10:00 starttasi Leggit 2011.
36h aikaa matkustaa niin kauas kuin ehditään käyttämättä penniäkään matkoihin!!!
Me suunnattin jo Old Firestationille enne ysiä kun ilmoittautumiset alkoi, ettei varmastikkaan myöhästyttäisi. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, reippaat 300 ja täten me oltiinkin Britannian suurin liftaustapahtuma koskaan.
Tarkistin juuri rahalahjoitus sivun ja yhdessä me kerättiin huimat: £30991.30!!!
Päätettiin ostaa reissuun tollaiset possupuvut primarkista. Fancy dress oli vapaaehtoinen, mutta yllättävän moni oli pukeutunut. Sieltä löytyi apinoita, elmoa, poikia vaipoissa, toy story hahmoja jne.
Vielä viimeiset infot(mukaan saatiin kirje jossa selitettiin mitä tehdään, liftauskyltti, hätänumerokortti, vakuutustodistus ja hälytin), ryhmäkuvat, videoidenkuvaukset ja lähtölaskenta ja MATKAAN! Me suunnattiin juoksujalkaa Tammin poikaystävän autolle joka oli ollut pari päivää vierailulla. Herra lupasi heittää meidän lähelle Doveria, josta lautat lähtee Calaihin Ranskaan. Matkalla pysähdyttiin Ashfordissa josta yritettiin saada juna Ranskaan, mutta ei tärpännyt. Eurostar sukkaa.
Saavuttiin viimein Doveriin.
 Päästiin 2 muun joukkueen kanssa ensimmäiseen lauttaa, ja aivan ilmaiseksi.
Lautalla yritettiin parhaamme mukaan saada kenet vaan ottamaan meidät kyytiin ja viemään IHAN MINNE VAAN. Meidän harmiksemme lautalla oli vain muutama henkilöauto, rekkoja ja muutama bussi. Rekkoihin ei 3 hengen joukkue mahtunut ja bussikuskit eivät voineet kuskata vakuutuksien takia.
Mitäs sitten? Ranskaan saavuttaessa alkoi olla jo pimeää. Käveltiin 20min matka lautalta keskustaan toivoen, että juna-asemalta saataisiin ilmainen matka jonnekkin, mutta ei saatu. Ranskalaiset on töykeitä.
Käveltiin takaisin lauttasataman tuntumaan ja ruvettiin liftaamaan. Tunnin päästä tärppäsi. Ranskalainen Christophe herra nappasin meidän kyytiin ja lupasin viedä pohjoiseen päin lähemmäksi Belgian rajaa. 20min ajomatkan päästä oltiin perillä ja Christophe pyysikin meitä illalliselle kotiinsa jossa koko perhe odotti. Me nälkäiset matkaajathan otettiin tottakai tarjous vastaan.
Syötiin maittava ateria, rupateltiin n.tunti ja saatiin evästä matkaankin. Christophe heitti meidän vielä 10min matkan päähän suuremman tien varteen ja antoi puhelinnumeronsa jos tarvittaisiin apua. Mukava herra, ja ihana perhe!
Liftaus jatkui n.15min ajan kunnes poliisit ottivat meidät kyytiin, koska eivät halunneet meidän liftaavan niin myöhään. Päästiin jälleen lähemmäksi Belgian rajaa, n.10km päähän Dunkirkistä.
Seuraavaksi 10km kävely ohi Dunkirkin kaupungin.
Seuraava ideamme olikin huippu hyvä. Oltiin ostettu Euroopan kartta juna-asemalta ja kartan mukaan mehän oltiin enää 10km päässä Belgiasta. KÄVELLÄÄN SINNE? Matkattiin siis moottoritien(jolla autot ajoi 140km/h) vierustaa yli tunnin ajan rämpien märässä heinikossa... Lopulta hommaan tuli stoppi kun silta tuli vastaan... Käveltiin takaisin.
Onnistuin välissä myös harjottamaan polveni...
Liftattiin jälleen... Oli kylmä, märkä ja nälkä. Kengät oli litimärät ja jäässä. Oltiin suht valmiita luovuttamaan. Kahden ja puolen tunnin liftaamisen jälkee viimein Belgialainen pariskunta otti meidät kyytiin ja vein Belgian puolelle De Panne nimiseen kylään juna-asemalle.
Tässä vaiheessa kellohan oli yli puolen yön ja seuraava ratikka/juna lähti vasta vaille kuuden. Yö vietettiin alikulkutunnelissa. Nukuin tunnin ja olin jäässä. Jasonin jalat oli niin jäässä että raukkaparka hajotti haalarinsa ja teki siitä itselleen villasukat. Viimein vaille kuusi hypättiin ratikkaan ja hurautettiin pummilla Oostendeen. Oltiin väsyneitä ja aivan jäässä. Kierrettiin kaikki hotellit ja missään ei ollut tilaa. Oltiin valmiita luovuttamaan. Mukava hotellin respa mies antoi meidän torkkua aulassa hetken aikaa ja viimein 8 maissa lähdettiin kohti juna-asemaa.
Aurinko oli noussut ja lämpötila myös. Enää olo ei ollutkaan niin kurja. Ostenden kaupunki oli kaunis ja jostain kumman syystä meidän kaikkien mielialat nousi hurjasti.
Kaupunkikierroksen jälkeen päätettiin kokeilla onneamme juna-asemalla. Kysäistiin lipunmyynnistä josko päästäisiin Brysseliin menevään junaan ilmaiseksi. Tiskillä ollut rouva rohkaisi meitä kysymään junan konduktööriltä. Juostiin laiturille ja löydettiin konduktööri. Vastaus oli KYLLÄ! Junalla kohti siis Brysseliä, ja yhä täysin ilmaiseksi!
Brysselin asemalla suunnattiin heti kysymään ilmaista junareissua Amsterdamiin. Naiskonduktööri tokaisi että ei todellakaan onnistu. Päätettiin oottaa pari h seuraavan junan lähtöön. Suunnattiin ulos asemalta ja löydettiin ihanat markkinat.
Poukkoiltiin tunti markkinoilla ja saatiin ilmaiset sapuskatkin; aitoja belgialaisia vohveleita ja hodarit. Nam!
 Suunnattiin Amsterdamiin lähtevät junan laiturille ja mukava mieskonduktööri päästi meidät junaan ilmaiseksi. Herra oli tavannut muutaman muunkin leggit matkaajan ja halusi auttaa.
Muutama tunti myöhemmin löysimmekin itsemme Amsterdamista! Matka kesti yhteensä 20h ja meillä olisi vielä ollut 16h hyvää matkustusaikaa, ja ajateltiin Saksaan suuntaamista. Pienen pohdiskelun jälkeen päätettiin kuitenkin, että tän kauemmaksi ei lähdetä ja vietettiin kiva päivän Amsterdamissa.

Upea kaupunki, ei voi muuta sanoa!
Osteltiin tuliaisia ja kierreltiin ympäriinsä. Lopulta 6 aikaan päätettiin suunnata juna-asemalle ja kotimatka alkoi. Brysselin kautta takaisin Ostendeen, jossa vastaan tuli mutkia... Junia ei enää pahemmin mennyt, asema oli menossa kiinni ja ulkona oli melkein miinus asteita... Otettiin vika juna Bryggeen ja vietettiin yö jääkylmällä juna-asemalla. 8h siellä olivat ehkä elämäni tuskallisimmat. Lämmitystä ei ollut ja kivilattiat oli jääkylmät. Pari h sain torkuttua ja se siinä. Aamulla junalla Lilleen Ranskaan, josta junalla Calaihin.

Calaista lautalla takaisin Englannin puolelle ja sieltä junalla Bournemouthiin. Takaisin tulo matka kesti yhteensä 42h, ja vika junamatka maksettiin. Koko reissulle hintaa tuli 19£ plus pienien matkamuistojen ostot.

Mitä siis opimme?
- Ilmaiseksi matkustaminen on mahdollista
- Ranskalaisista 29/30 on tylyjä
- Belgia on huippu maa
- Reissuun kannattaa pakata lämmintä vaatetta mukaan, tai edes
  vaihtovaatteet jos ei muuta
- Liftaaminen on vaikeaa
- On mahdollista olla nukkumatta n.60tuntiin
- Moottoritien reunassa käveleminen on tyhmää
- Tulevat reissut tulee suunnitella hieman paremmin
- Oma sänky on maailman ihanin asia

BOURNEMOUTH, UK -> ASHFORD, UK -> DOVER, UK -> CALAIS, RANSKA -> GRANDE-SYNTHE, RANSKA -> DANKERQUE, RANSKA -> DE PANNE, BELGIA -> OOSTENDE, BELGIA ->  BRYSSELI, BELGIA -> ROTTERDAM, HOLLANTI -> AMSTERDAM, HOLLANTI -> BRYSSELI, BELGIA -> OOSTENDE, BELGIA -> BRYGGE, BELGIA -> LILLE, RANSKA -> CALAIS, RANSKA -> DOVER, UK -> BOURNEMOUTH, UK!

Sellainen reissu siis!

Anonyymi kirjoitti...

Kysymykseni ei ihan liity tähän aiheeseen, mutta pakko kysyä mitenkä nopeesti se sun yo-mekko tuli postissa Suomeen? Oon aatellu tilata Tfnclondonilta mekon veljen lakkiaisiin, ja nyt mietin kerkiääkö se Suomeen ennen 2.12..

Melli and Bella kirjoitti...

Mun mekossa tais kestää n.10 päivää :) Luulisi siis saapuvan perille alle 2 viikossa, yleensä jopa alle viikossa!

P kirjoitti...

Wow ja Huh mikä reissu! :)